כאבי צוואר

אחת הסיבות השכיחות ביותר לביקור אצל רופא היא כאבי צוואר. הגורמים לכאבי צוואר שונים ומגוונים, עקיפים או ישירים, משרירים תפוסים, פציעות, מחלות ועד פגיעות נוירולוגיות (עצביות).
הצוואר מהווה ציר חשוב ליכולת ההתניידות של בן אדם וכן ליכולת העצבית, שכן חוט השדרה יוצא מהראש, עובר דרך הצוואר ומשם מגיע לכל איברי הגוף. מכאן שלבריאות הצוואר השלכה משמעותית על איכות החיים של האדם. ישנן דרכים שונות לטפל בכאבי צוואר. הטיפול מתחלק לשלב אקוטי- בו המטרה היא להקל על הכאבים ולהחזיר את התנועה התקינה לצוואר ולשלב מקדים שמטרתו לחזק את הצוואר ולשמור על מבנה תקין שלו על מנת למנוע כאבי הצוואר. אחד הטיפולים המומלצים והיעילים ביותר הוא טיפול בדיקור. אחוז ניכר מהפונים לדיקור הם אנשים הסובלים מכאבי צוואר וגב. במאמר זה נבין את המבנה המורכב של הצוואר, נסביר בפירוט את הגורמים לכאבי צוואר והטיפולים המוצעים, בדגש על דיקור סיני.

מבנה הצוואר

הצוואר שמחזיק בכל כובד הראש הוא בעל מבנה מורכב ועדין. הוא מהווה את הקצה העליון של עמוד השדרה ומורכב משבע חוליות צוואריות (cervical vertebras). לחוליות העליונות יש מבנה המאפשר תנועות סיבוביות של הראש, בעוד שהחוליות התחתונות יותר של הצוואר מעורבות בתנועות של כיפוף וישור קדימה, אחורה ולצדדים. בין חוליה לחוליה ממוקם דיסק שהוא מעין סחוס שתפקידו לבלום זעזועים ולמנוע חיכוך בין חוליה לחוליה.
במרכז עמוד השדרה, מוגן ומוקף ע"י החוליות, ממוקם חוט השדרה. זהו צבר של עצבים שמחוברים למח ותפקידם להעביר שדרים מהמח אל הגוף ולקבל מסרים מהגוף אל המח. מעמוד השדרה מתפצלים עצבים נוספים שיוצאים מבין החוליות ומגיעים לאיברי הגוף השונים ולשרירים.

המבנה האנטומי העדין של הצוואר מכיל גם שרירים, גידים, רצועות וכלי דם שתומכים בחוליות בהחזקת הראש והנעתו. כמו כן עוברים בצוואר הושט, שדרכה יורד המזון אל הקיבה, וקנה הנשימה שמוביל אויר לריאות. אם כך, ניתן לומר שהצוואר הוא איזור בעל חשיבות עצומה, אך בשל מבנהו המיוחד והצר הוא חשוף לפציעות וחבלות בדרגות שונות, מכאבים חולפים ועד לפגיעות לצמיתות .

סוגים שונים של כאבי צוואר

כאבי צוואר יכולים להתבטא בצורות שונות. הנפוצות מביניהן:

  1. "צוואר תפוס" – פגיעה ביכולת התנועה של הצוואר, זהו מצב אקוטי שבו השרירים שמחזיקים את הצוואר מכווצים ולכן מונעים את התנועה החופשית ויוצרים כאבי צוואר.
  2. כאבי צוואר הממוקדים באזור ספציפי בצוואר- הנובעים מפגיעה נקודתית בשריר, חוליה, עצב או כתוצאה מפריצת דיסק.
  3. כאבי צוואר המקרינים לאזורים אחרים כגון לזרועות, לאמות, לכפות הידיים, לכתפיים ולראש.
  4. כאבי צוואר המלווים בכאבים נוספים- כאבי גב עליון, שכמות, כתפיים.

הגורמים לכאבי צוואר

כאבי צוואר יכולים לנבוע מבעיות שונות- עצביות (נוירולוגיות), מבניות- שינויים בעמוד השדרה והשרירים, מחלות זיהומיות ועוד.
אפרט את הגורמים העיקריים לכאבי צוואר:

  1. כאבי צוואר הנובעים מבעיות בשרירים– המבנה האנטומי המורכב של הצוואר מכיל שרירים המחוברים אל זיזי החוליות הצוואריות וכן שרירים שמחוברים מהשכמות והגב האמצעי-עליון עד לבסיס הגולגולת. חולשת שרירים, ניוון, יציבה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת מול מסך המחשב או שהייה בתנוחה שמאמצת את הצוואר כגון שינה על הצד ללא תמיכה מתאימה, מתח ומחלות כגון פיברומיאלגיה וזיהומים נגיפיים, כל אלה גורמים לחוסר גמישות, כיווץ ומתח בשרירי הצוואר מה שמגביל את טווח תנועתם וגורם לכאבי צוואר שפעמים רבות מלווים גם בשכמות תפוסות ובכאבי גב. כאבי הצוואר יכולים להיות כרוניים- מתח ואי נוחות תמידיים או אקוטיים- "צוואר תפוס".
  2. כאבי צוואר הנובעים מבעיות עצביות– חוט השדרה שעובר במרכז חוליות עמוד השדרה מכיל עצבים סנסוריים ומוטורים. המוטורים מעבירים אותות מהמח והסנסורים מעבירים שדרים אל המח. כאשר נוצר לחץ על חוט השדרה הצווארי נוצרים שיבושים בהולכה העצבית שיכולים לגרום לכאבי צוואר ולעיתים גם תהיה הקרנה של הכאב לכוון הראש והגפיים העליונות- כתפיים, זרועות, אמות וכפות הידיים.

    הלחץ העצבי יכול לנבוע מכמה סיבות:

      • חבלה בחוליות הצוואריות למשל בעקבות תאונת דרכים, כאשר הגולגולת נזרקת קדימה ואחורה ("הצלפת שוט"- whiplash), שבעקבותיה חלה תזוזה או שברים בחוליות שלוחצים על חוט השדרה כמו כן התנועה החדה גורמת לקרעים מיקרוסקופיים ונזקים לרצועות, גידים ושרירים העוברים בצוואר.
      • שינויים מבניים בחוליות הצוואריות- אוסטאופיטים (זיזים ובליטות) שנבנים על החוליות ומצרים את תעלת עמוד השדרה כך שנוצר לחץ על העצבים בחוט השדרה שגורם לכאבי צוואר.
      • פריצת דיסק בין-חולייתי צווארי או "בלט דיסק", אלו מצבים בהם הדיסק הבין-חולייתי זז ממקומו כתוצאה מלחץ מכני המופעל ע"י החוליות (בד"כ נובע משינויים מבניים ומתזוזות של החוליות בעקבות פציעות) ויוצר לחץ על חוט השדרה.
  3. כאבי צוואר הנובעים מלחץ ומתח– איזור הצוואר הוא הקשר בין הראש לשאר הגוף. כאשר אדם מתוח השרירים מתכווצים ומוחזקים במצב לא טבעי ונינוח. ההצטברות של המתח והשרירים המכווצים מונעים מחוליות הצוואר לנוע בחופשיות ומצמצמים את המרווח הפיזי ביניהן מה שעלול לגרום לשחיקה מוגברת של הסחוסים שבין זיזי החוליות ובדיסקים.
  4. במקרים נדירים יחסית זיהום חיידקי (דלקת קרום המח לדוגמה) או גידול יכולים לגרום לכאבי צוואר חזקים.

מניעת כאבי צוואר

לאחר הבנת הגורמים לכאבי צוואר, ניתן להסיק כי לאורח החיים של האדם ישנה משמעות מכרעת על התפתחות כאבי צוואר. ידוע כי פעילות גופנית סדירה ומתונה ויציבה נכונה של הגוף תורמים לגמישות שרירי הצוואר, מאפשרים תפקוד תקין שלהם ושמירה על מבנה יציב וישר של עמוד השדרה בכלל והצוואר בפרט.
חשוב להקפיד על מנח נכון של עמוד השדרה והצוואר במגוון הפעולות שאנו מבצעים מדי יום.
בישיבה– להקפיד על ישיבה זקופה (אך לא מאומצת שמבליטה את החזה ועלולה לגרום לכאבי גב תחתון), תמיכה בגב התחתון, הימנעות מישיבה ממושכת ללא תזוזה. בנהיגה, חשוב לכוון את המושב לזווית מתאימה כך שהגב יהיה זקוף ותתקבל תמיכה לראש ולגב התחתון.
בעבודה מול מחשב– חשוב להקדיש רגע ולהשקיע בכוון צג המחשב כך שהקצה העליון של המסך יהיה בגובה העיניים. כמו כן, גובה השולחן צריך להיות מותאם לידיים כך שלא יווצר מתח בכתפיים ובשכמות.
שימוש בטלפון– הימנעו מהחזקת הטלפון בין הכתף לאוזן תוך הטיית הצוואר לכוון זה. אם אין באפשרותכם לפנות יד להחזקת המכשיר, השתמשו באוזניה.
בשינה– אנו מבלים מדי יום מספר שעות לא מבוטל בשינה, לכן חשוב שבזמן הזה עמוד השדרה יקבל תמיכה מתאימה. לשם כך מומלץ לישון על מזרון קשה. לסובלים מכאבי צוואר מומלץ לישון על הצד ולהשתמש בכרית תומכת לעורף שאת גודלה יש להתאים לגוף, כך שהצוואר יהיה מונח בהמשך ישר לעמוד השדרה.
בחירת פעילות גופנית מתאימה שתתרום לחיזוק שרירי הגב ולהפגת מתח משרירי הגב והצוואר כגון יוגה, הליכה, שחיה בהתאם למה שמאפשר המצב הגופני.
שמירה על טמפרטורת גוף– להימנע מחשיפת הצוואר לרוח וקור (רכיבה באופנוע, שחיה במזג אויר קר, לבוש חשוף וכו'), מקלחת חמה ורטיות חמות על הצוואר.

הטיפולים האפשריים לכאבי צוואר

ניתן לטפל בכאבי צוואר בדרכים רבות. הטיפולים הקונבנציונליים המוצעים כגון שימוש במשככי כאבים (אופטלגין, אקמול, ג'לים לשיכוך כאב) יכולים להועיל בהפגת הכאב בצורה זמנית (טיפול זה לא פותר את שורש הבעיה), אך לאחר שימוש ממושך בתרופות אלו הגוף יכול לפתח סבילות ולהזדקק לחומרים חזקים יותר.
חשוב לאבחן את הסיבה לכאבים ולוודא שאין פגיעה מבנית שדורשת טיפול מקיף. במידה והכאבים נובעים מפגיעה בשרירים ניתן לחמם את האיזור (לא כאשר מדובר בדלקת- אך זהו מצב פחות שכיח) ולנסות טיפולים כגון פיזיותרפיה וטיפולי מגע אחרים כגון שיאצו, טווינא, כירופרקטיקה וכד'.

טיפול בכאבי צוואר ברפואה הסינית

בראי הרפואה הסינית כאב נוצר במקום שאין זרימה נכונה. תקיעות כזו יכולה לנבוע מגורמים שונים. מסלולי אנרגיה (מרידיאנים) רבים עוברים באזור הצוואר, כמו כן לצוואר שממוקם בין הראש לגוף מיוחס תפקיד חשוב כציר בין השמים (הראש) לארץ (הגוף)- קשר שמודגש רבות ברפואה הסינית וחיוני על מנת להשיג אורך חיים בריא ומאוזן. בעזרת כלי האבחון הייחודיים (דופק, אבחנת לשון וכו') ניתן לחקור אחר שורש הבעיה שגורמת לכאבי הצוואר והמקומות שזקוקים לאיזון כך שתתאפשר תנועה נכונה שתפיג את המתח ותפתור את כאבי הצוואר.

צרו איתנו קשר:

יצירת קשר
דילוג לתוכן