טחורים - טיפול בטחורים

זה כואב, מגרד ושורף ולא תמיד ברור מה זה בדיוק. תופעת הטחורים הולכת ונהיית נפוצה באוכלוסיה, ואם פעם היא היתה בעיקר נחלת האוכלוסיה המבוגרת כיום סובלים ממנה גם צעירים, נשים אחרי לידה, חיילים ואפילו ילדים.

fissura

מפליא לגלות שלמעלה מ-50% מהאוכלוסיה סובלת מטחורים, ולמרות זאת מעט מאד ידוע לציבור הרחב על התופעה. במאמר זה נסביר מהם טחורים, כיצד אנחנו יכולים לאבחן את עצמנו ומהם הגורמים לטחורים. זיהוי נכון ומוקדם של התופעה וכן מתן טיפול מתאים יכולים להקל מאד על הכאבים ואי הנוחות וכמובן למנוע את החמרת המצב.

ישנם טיפולים קונבנציונליים מקובלים- משחות לטחורים, כדורים, ניתוחים כירורגים, טיפול באינפרא-אדום וכו'. טיפולים אלה לרוב אינם נוחים, כואבים, מביכים ולעיתים כרוכים בהחלמה ממושכת ולא נעימה. הבעייתיות העיקרית היא שטיפולים אלה אינם מונעים את חזרת הטחורים היות והטיפול הוא בסימפטום (תסמין) ולא בגורם עצמו.

הרפואה הסינית מציעה הסתכלות רחבה וכוללת על התופעה תוך מציאת שורש הבעיה ואיזון האנרגיה שהשתבשה. נרחיב על נושא זה בהמשך.

איך מזהים טחורים?

טחורים יכולים להווצר בתוך התעלה הרקטלית (פנימית לפי הטבעת) ואז הם נקראים "טחורים פנימיים" (Internal Hemorrhoids) או שהם נוצרים מחוץ לפי הטבעת ונקראים "טחורים חיצוניים" (External Hemorrhoids).

קיים מצב נוסף שבו רקמת הטחורים הפנימיים נמתחת בעיקר בזמן מאמץ בשירותים, וגולשת אל מחוץ לפי הטבעת (Prolapsed internal hemorrhoid). שלושת המצבים האלו מצוינים באיור (המתאר את קצה תעלת הרקטום ופי הטבעת).
טחורים פנימיים יכולים להיות אסימפטומטיים, בלתי מורגשים וללא תופעות נלוות. לרוב מתחילים לחוש שמשהו אינו כשורה כאשר מתחילות תופעות ראשוניות של טחורים כגון גירודים וכאבים באיזור פי הטבעת (בעיקר בישיבה). לעיתים יהיה דימום בהיר לאחר עשיית צרכים שניתן לזהותו על גבי נייר הטואלט או בשירותים עצמם, זוהי הדרגה הראשונה של בעיית הטחורים מתוך ארבע דרגות חומרה.

הדרגה השניה היא כאשר הטחורים צונחים אל מחוץ לפי הטבעת בזמן ישיבה בשירותים וחוזרים פנימה לתעלת הרקטום בכוחות עצמם- ללא התערבות חיצונית. משלב זה תתכן תחושה של חוסר ריקון מלא בזמן יציאה היות והטחורים נמצאים בפתח פי הטבעת ועלולים להיות מורגשים כצואה.

בדרגה השלישית הטחורים צונחים מטה ויכולים לחזור חזרה למקומם רק בעזרת דחיפה ידנית. ובדרגה הרביעית כלל לא ניתן להחזיר פנימה את הטחורים שצנחו.

טחורים חיצוניים נמצאים תחת העור מחוץ לפי הטבעת ומורגשים כבליטות רכות, צבעם אדמדם-סגלגל (יכולים להכיל קרישי דם שיגרמו לטרומבוזיס בוריד). במצב זה הטחורים מהווים מטרד רציני בכל מצב ישיבה בניגוד לטחורים הפנימיים שעד לדרגה הרביעית אינם נוכחים חיצונית בישיבה רגילה (אלא רק בזמן עשיית צרכים). אבחון מוקדם בטחורים הינו חשוב ויכול למנוע החמרה של המצב והזדקקות לטיפולים מאד לא נעימים. במקרה שמרגישים באי נוחות באיזור פי הטבעת ומזהים תופעות שצוינו בדרגות הראשונה והשניה של הטחורים מומלץ לפנות לרופא לאבחנה מקצועית.
רופא המשפחה יכול לבצע בדיקה ידנית ולזהות טחורים חיצוניים וטחורים פנימיים שצנחו.
לרוב הוא יפנה את המטופל לפרוקטולוג לשם אבחון מקצועי.

איך נוצרים טחורים?

רקמת טחורים הינה רקמה עשירה בכלי דם הממוקמת בחלק התחתון של הרקטום ותפקידה לרכך ולהגן על תעלת הרקטום. טחורים נוצרים כאשר ורידים ברקמה זו מתנפחים, נמתחים וצונחים לתוך תעלת הרקטום (טחורים פנימיים) או מתנפחים מתחת לעור סביב פי הטבעת (טחורים חיצוניים).
הסיבה להתרחבותם של הורידים היא ככל הנראה היווצרות לחץ על האיזור כתוצאה מגורמים שונים:

  • עצירות כרונית (מאמץ רב בעת עשיית צרכים).
  • צואה קשה.
  • ישיבה ממושכת בשירותים.
  • הריון ולידה.
  • עמידה או ישיבה ממושכת.
  • תזונה- אספקה לא מספקת של סיבים תזונתיים, שתיה מועטה.
  • מחלות כמו צירוזיס הכבד (שחמת).
  • השמנת יתר.

עוד סיבות אפשריות להיווצרות טחורים הם מאמץ פיזי, לחץ נפשי ועייפות. כמו כן נטייה לטחורים הינה תורשתית. בקרב אוכלוסיה מבוגרת קיימת סיבה נוספת והיא היחלשות והימתחות הרקמה המעגנת את רקמת הטחורים לשריר שסביב תעלת הרקטום.

שיטות טיפול

הצעד הראשון הוא טיפול בגורמים שיוצרים לחץ באיזור הרקטום וכך מחמירים את מצב הטחורים, כלומר יש לשנות את סגנון אורח החיים למשל למנוע עצירות ע"י ריבוי שתיה ואכילת מזונות עתירי סיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים), לרכך את הצואה, לשנות את הרגלי הישיבה בשירותים (לא מומלץ לקרוא ספר!), לא לשאת משאות כבדים, לשמור על אורח חיים מאוזן, לעשות ספורט וכו'.

ישנן מספר שיטות להקלה על הכאב והגירוד ע"י טיפול בייתי- אמבטיות מים פושרים (ניתן למהול בתוכן תה קמומיל. במקרה הצורך מומלץ לשים מגבת מגולגלת בתוך האמבט ולשבת עליה כדי למנוע לחץ על פי הטבעת), ישיבה על מצע רך, שמירה על נקיון והיגיינה ע"י שטיפות במים פושרים לאחר היציאה, שימוש במטליות לחות במקום ניגוב בנייר טואלט. הצעד האחרון כאשר הטחורים לא הצטמצמו מעצמם הוא טיפול ברקמת הטחורים הפגועה בצורה מקומית (טיפול סימפטומטי) בעזרת משחות חיצוניות, ג'לים, נרות, כדורים, הזרקת חומרים שמכווצים כלי דם לורידים באיזור הטחורים (Sclerotherapy), צריבה של הטחור באינפרא-אדום בכדי לכווצו, וכאשר כל אלה לא הועילו ומדובר בטחורים מדרגה 3 ו-4 נוקטים בשיטות כירורגיות כגון קשירת הטחור בגומי שבעקבות כך נמק ומשתחרר או בטיפול מתקדם יותר – PPH (Procedure for Prolapse and Hemorrhoids)- תפירה של רקמת הטחורים שצנחה חזרה לתעלת הרקטום.

דיקור סיני הוא טיפול אפקטיבי מאד ולא פולשני שמטפל בשורש הבעיה, כלומר טיפול בגורמים לטחורים, וכן מטפל ברקמה הפגועה. ניתן גם לשלב בטיפול צמחי מרפא סיניים שמזרזים ומגדילים את יעילות הטיפול.

טחורים בראי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית ניתן לקשר כל רקמה בגוף לאנרגיה מסוימת (צ'י) המאפיינת את הרקמה הזו לפי מרקמה, תפקידה, צבעה וכד'.
נתבונן על הטחורים משני כוונים- הגורמים לטחורים והאנרגטיקה של הטחורים עצמם.

כפי שכבר הבנו, טחורים מהווים למעשה איזו שהיא תנועה בלתי סדירה של דם וכן מצביעים על היחלשות של האנרגיה שאחראית על ההחזקה של האיברים במקומם, כמו גם על יכולת כלי הדם לשמור על דופן יציבה ולהחזיק את הדם בכליו (כתוצאה מירידה באנרגיה זו הוריד מתנפח, נמתח וגולש ולעיתים גם מדמם). תקיעויות בזרימת הדם באיזור תעלת הרקטום ופי הטבעת גורמות לכאבים וגירודים ותפקוד לא סדיר של הרקמה. מקשרים את היכולת לאחוז את הדם בכליו ואת האנרגיה העולה לצ'י של הטחול (Pi- Spleen) עבודה על אנרגיה זו יכולה מאד לחזק את הרקמה ולתרום לריפויה. האנרגיה המרכזית (מסלול ה-GV) קשורה להחזקת האיברים והרקמות, לכן חשוב לבדוק גם את תפקודה. כפי שכבר נאמר, תפקוד מערכת העיכול הינו גורם משמעותי בבעיית הטחורים. ישנה חשיבות רבה לאיזון המערכת ע"י חיזוק אלמנט האדמה שמייצג את מערכת ההזנה והעיכול.

הטיפול בדיקור ובצמחים הוא אישי ומאפשר התאמה מירבית עבור כל מטופל בהתאם לגורמים שהובילו להופעת הטחורים אצלו לכן האפקטיביות שלו מאד גבוהה ומומלץ להתנסות בו לפני שפונים לטיפולים כירורגים פולשניים ולא נעימים.

צרו איתנו קשר:

יצירת קשר
דילוג לתוכן